ROCKTIMES – CD REVIEW

A lot of musicians and singers are mentioned in the line-up, for instance guitarist Mani Gruber, who used to be member of the BoysVoice Band. Andy Lind, a drummer, comes from Freaky Fucking Weirdoz and Tobias Schwartz,a bassist, plucks the strings at Ringswandel.
Frequently, wind instruments are used in the songs. They do deserve credit, as they were really playing in the recording studio, making the sound very authentic.
The production and sound of „Train To Heaven“ cannot get negative criticism and especially when the trio Marion Dimbath (trombone), Stephan Reiser (saxophone, clarinet) and Reinhard Greiner (trumpet) comes into play, it gets freaking hot. And if the guitarists were playing in the front, you would have to call the firemen. “Angel Talk” is a dangerously hot song that invites keyboarders, guitars, woodwinds and wind instruments to let off steam.
Claudia Cane can be proud of her Tina-Turner-like voice and the choruses are simply good.
Funk, soul, rock and gospel are part of the „menu“ of the LifeLine Project.
The above mentioned genres are brought out well in the tracks, and let’s just get back to the previously mentioned „Angel Talk“: In that song, the guitars partially tend to metal and the saxophone veers toward jazz. You really cannot complain… it rocks!
Moreover, the CD boasts a mighty funky title song that is absolute fun to listen to. All wind instrument players have a solo part. And now, I’d like to know the three musicians‘ background.
Aha! Marion Dimbath plays in a Jazz-trio called Triorange. Stephan Reiser is member of Marty And His Rockin‘ Comets, just like Reinhard Greiner, who, besides, plays for Christian Willisohn.
Wherever there is glistening light, there are also shadows.
No hard feelings but „Childhood (The Chimes) “is simply overly emotional. Probably that song will make it into one of the major Christmas programs and appeal to a broad audience. As for myself, I rather have an individual opinion with regard to that.
The impression that “Jesus in Tibet” makes on the audience is clear from the beginning: Percussion that sounds as if it came from the highlands, although the sound was created with a percussion computer program. The guitar is rocky in this song, too, and Donald Arthur’s low voice suits excellently. As with other songs, there are further versions of this song that come as bonus tracks. There are two more versions of the latter: an instrumental version and one with lyrics in German.
„Radio Edit“ is so to speak the „little brother“ of „Walk In Peace“ and „Don’t look back“ the corresponding German „little sister“.
To put it in a nutshell, the songs of „Train To Heaven“ are all very different. A few ones you will enjoy listening to…more than once. However, a considerable number of tracks are no favourites.
As for the religious statements (also in the lyrics), I am not going to comment on them.
The good cause is commendable!

 

Viele Musiker und Sänger beziehungsweise Sängerinnen befinden sich im Line-up.
So zum Beispiel Gitarrist Mani Gruber, der bei der mittlerweile aufgelösten Formation BoysVoice war. Der Drummer Andy Lind kommt aus dem Dunstkreis der Freaky Fuckin Weirdoz und Bassist Tobias Schwartz zupft die dicken Saiten bei Ringsgwandl.
In den Liedern kommen häufig Bläser zum Einsatz. Lobenswert: Die waren wirklich im Studio und klingen somit authentisch.
Die Produktion und der Sound ist außerhalb jeder negativen Kritik und speziell, wenn das Gebläsetrio Marion Dimbath (Posaune), Stephan Reiser (Saxofon, Klarinette) und Reinhard Greiner (Trompete) zuschlägt, dann brennt die Hütte. Lässt man die Gitarristen im Vordergrund agieren, muss ebenfalls die Feuerwehr gerufen werden. Ein Song wie “Angel Talk” ist ein ganz heißes Eisen zum Austoben von Keyboards, Sechssaitern sowie Holz- beziehungsweise Blechbläsern.
Claudia Cane darf stolz darauf sein, eine Stimme wie Tina Turner zu haben und die Chorusse sind einfach gut.
Funk, Soul, Rock und Gospel steht in dem Speiseplan des LifeLine Projects.
Diese Genres werden in den Tracks auch gut herausgeschnitzt und, um noch einmal auf bereits erwähntes “Angel Talk” zurückzukommen: Da darf die Gitarre in Passagen auch in Richtung Metal gehen und sich das Saxofon im Jazz verankert. Da kann man wirklich nicht meckern… es rockt.
Hinzu kommt ein mächtig funkendes Titelstück, bei dem einem die Hörfreude ins Gesicht springt. Hier soliert die gesamte Bläserabteilung hintereinander weg und jetzt interessiert mich aber, welchen Hintergrund die Drei haben.
Aha, Marion Dimbath macht Musik im Jazz-Dreier Triorange. Stephan Reiser mischt bei Marty And His Rockin’ Comets mit. Genau so wie Reinhard Greiner, der darüber hinaus unter anderem auch für Christian Willisohn spielt.
Wo gleißendes Licht ist, gibt es auch gut konturierte Schatten.
Bei allen gut gemeinten Ansätzen ist “Childhood (The Chimes)” einfach überzogen pathetisch. Wahrscheinlich wird es dieses Lied in eine der großen Weihnachtssendungen machen und bei einem breiten Publikum Gefallen finden. Ich bleibe da wohl eher Einzelgänger.
Wie der Hörer mit “Jesus In Tibet” empfangen wird, ist vorprogrammiert: Die Handtrommeln klingen wie aus dem Hochland, erzeugt wurden sie aber in den Tiefen eines Percussionprogramms. Auch hier rockt die Gitarre gut und die tiefe Stimme von Donald Arthur ist genau am richtigen Platz. Dieses Stück, wie andere, gibt es als Bonustracks in weiteren Varianten. Letztgenannte Nummer gleich noch zweimal: als Instrumental und in einer Version mit deutschem Text.
Ebenfalls hat “Walk In Peace” mit dem ‘Radio Edit’ ein kleines Brüderchen und “Don’t Look Back” ein deutschsprachiges Schwesterchen.
Insgesamt befinden sich die Songs von “Train To Heaven” in sehr unterschiedlichen Lichtverhältnissen. Manchen lauscht man gerne… auch öfter. Ein ganzer Teil hat keinen Favoritenstatus.
Zu den religiösen Aussagen (auch in den Songtexten) möchte ich mich nicht äußern und der gute Zweck ist lobenswert.

ROCKTIMES

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